Superfecundatie

Afgelopen week verscheen dit artikel op de nieuws websites over een bijzondere zwangerschap:

https://nos.nl/artikel/2273814-uitzonderlijke-tweeling-ontdekt-tijdens-zwangerschap.html .

Hierbij was één eicel door twee zaadcellen van dezelfde man bevrucht. Deze embryo’s deelden een placenta (wat normaal alleen bij een-eiige tweelingen mogelijk is) maar waren wel van verschillend geslacht (wat alleen bij twee-eiige tweelingen mogelijk is). Het blijkt dat uit dit soort zwangerschappen relatief vaak hermafrodiete mensen of mensen met afwijkende geslachtschromosomen (XXY of XO ipv XX of XY) worden geboren. Wij maken een notitie om verdere verbanden naar genderdysforie en tweelingen te onderzoeken, want dat kan voor de doorgronding van de geaardheid en sexuele motivatie van Keizer Commodus van groot belang blijken te zijn.

Superfecundatie is het verschijnsel waarbij twee eicellen door sperma uit verschillende geslachtsdaden worden bevrucht. In het geval van heteropaternale superfecundatie ontstaat dan een twee-eiige tweeling waarbij elk van de helften een andere vader heeft.

Zygositeit bij een twee-eiige tweeling: de eicel splitst en wordt daarná pas bevrucht door twee spermacellen.

Het zaad van een man kan vijf dagen in een vrouw overleven en de eicel schijnt na ovulatie 24 uur levensvatbaar te zijn. Dus als een vrouw binnen deze vruchtbare periode sex heeft met met meerdere mannen, kan ze gelijktijdig van twee vaders zwanger raken. Maar wellicht is die zes dagen een gemiddelde, zouden daar (langere) extremen/uitzonderingen van bekend zijn, dat bij een vrouw veel langer dan zes dagen na de sex toch kan worden bevrucht? Ook daar moeten we nog eens onderzoek naar doen.

Hoe vaak zou dit voorkomen, deze bevruchting van een vrouw door 2 mannen? We hebben even voor u gegoogled en kwamen op deze schijnbaar betrouwbare tekst op PubMed: Men heeft uit een database van 39000 vaderschapstesten ongeveer 390 (1% twee-eiige tweelingen) tweelingen gevonden en, van deze niet-representatieve groep van tweelingen waarvan (een van) de ouders kennelijk al behoefte hadden aan een vaderschapstest, bleek 2.4% een tweeling met twee vaders te zijn. Dus minstens 1 op de 50 van deze vrouwen heeft met meerdere partners onbeschermde sex tijdens de vruchtbare periode. Let wel dat dit moeders/ouders zijn die een vaderschapstest hebben aangevraagd, waar dus vooraf al enige twijfel over de (biologische) vader zal zijn geweest. Bij een onderzoek in Zweden bleek, in het algemeen, dat 0.7% van de kinderen een andere biologische vader heeft dan de zich daar al dan niet van bewuste stiefvader. “Alleen van de vrouw weet je het zeker”, schijnt een oud Creools spreekwoord te zijn, ter onderbouwing van hun matrilineaire cultuur.

Er is nog zoveel onbegrepen in de magie van de versmelting en afstoting van geslachtscellen in de heterosexuele voortplanting! Daar zou men eens wat meer onderzoek naar moeten doen, naar de (neuro)fysiologie van menselijke sexualiteit en reproductiviteit! En wat zou normatieve heteropaternaliteit doen met ons idee van de Romantische Liefde? Hoe houden mannen en vrouwen dan van elkaar? Hoe zit dat in het dierenrijk? Zijn er ook drieslachtige organismen bekend? Research, research, research… Altijd maar die nieuwsgierigheid en die vragen.

Tsja en dan, Commodus. Hij was één van een tweeling, zijn broer is op vier-jarige leeftijd aan een tumor bij zijn oor overleden [voetnoot]. Volgens de, niet als altijd even betrouwbaar beschouwde, Historiae Augustae, zou er rondom zijn conceptie het volgende aan de hand geweest zijn:

Some say, and it seems plausible, that Commodus Antoninus, his son and successor, was not begotten by him, but in adultery; they embroider this assertion, moreover, with a story current among the people. On a certain occasion, it was said, Faustina, the daughter of Pius and wife of Marcus, saw some gladiators pass by, and was inflamed for love of one of them; and afterwards, when suffering from a long illness, she confessed the passion to her husband. And when Marcus reported this to the Chaldeans, it was their advice that Faustina should bathe in his blood and thus couch with her husband. When this was done, the passion was indeed allayed, but their son Commodus was born a gladiator, not really a prince;

Life of Marcus Aurelius – Historia Augusta. http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Historia_Augusta/Marcus_Aurelius/2*.html#19

Wat verder vermeldenswaardig is, is dat er sprake was van een incestueuze relatie tussen Marcus Aurelius en Faustina de Jongere, de ouders van Commodus. Ze waren volle neef en nicht, haar moeder en zijn vader waren broer en zus. Wat voor invloed zou dat hebben op de magische, grotendeels nog onbegrepen, werking van de exclusiviteit van de bevruchting van een eicel, of twee?

Hoe schrijnend is het, dat nou net Marcus Aurelius de laatste van vijf goede, wijze adoptiefkeizers was, uitgekozen op hun merites, hun capaciteiten bij jeugd om als keizer te heersen. Maar Marcus Aurelius wilde zo graag dat zijn bloedlijn voor de troon behouden zou blijven, dat Commodus de eerste, en voor meer dan drie honderd vijftig jaar de enige, keizer die was ‘geboren in het purper’ werd, en de eerste niet geadopteerde zoon in een lange traditie van adoptiefkeizers? Althans zo staat het in de geschiedenisboeken. Maar was dat wel zo? Was Commodus, de gladiatorenkeizer, wel zijn zoon?

De eerste keizer, de grote Octavianus Augustus, had het keizerrijk weliswaar georven van zijn oudoom Julius Caesar, of uit zijn nalatenschap gesticht, maar hij was niet de biologische zoon van deze staatsman. Sterker nog, hij heeft Caesarion, de zoon van Julius Caesar bij Cleopatra en de vermoedelijk door Caesar zelf aangewezen/rechtmatige erfgenaam, koelbloedig vermoord juist om misverstanden over erfopvolging te voorkomen. Adoptie en erfrecht, wat een ongelofelijk belangrijke rol hebben ze gespeeld in de geschiedenis van het Romeinse Keizerrijk en daarmee het ontstaan van de europese beschaving.

En in hoeverre heeft gloios de loop van de geschiedenis der mensheid beïnvloed? Was het pure geilheid dat Faustina bewoog om zich te laten nemen door een gladiator of speelden daar ook andere, onbewuste, motieven? En welk motief bewoog de Chaldeeërs bij het adviseren van die oninvoelbaar wrede daad, het vrijen met je vrouw die heeft gebaad in het bloed van haar minnaar? Welke emoties ervaarden de echtelieden daarbij en op welke magische, nog onbegrepen, wijze droegen die bij aan de fysiologische veranderingen in het lichaam van Faustina en haar ongeboren vruchten?

Welke krachten drijven de richting waarin het oerbeest, al het leven op aarde en in het heelal, lijkt te bewegen? Wat drijft de mensheid in haar geschiedkundige ontwikkeling van neanderthaler tot romein tot 21e eeuwse LHBTQ hipster met smartphone?

Met liefde laten we u in deze blog proeven van en ruiken aan de antwoorden die wij voor u op deze grote vragen gevonden denken te hebben. Maar liever nog hebben we dat u binnenkort naar de betere boekhandel snelt om een exemplaar van ons boek, ‘Allia Potestas, hoe een driehoeksverhouding de eeuwen overwon’, aan te schaffen zodat wij u ook van de vele overige pikante details van deze wereldschokkende vertelling deelgenoot kunnen maken.